18.03.2011
Kuoreveden Sähkö mukana norjalaisen pienvesivoimayhtiön ostossa

Kuoreveden Sähkö on yhdessä Kaakon Energian ja Suomen Voiman kahdeksan osakkaan kanssa perustanut SV Vesivoima Oy:n, joka on tänään tehnyt avauksen norjalaisille pienvesivoimamarkkinoille. SV Vesivoima on ostanut norjalaista pienvesivoimaa omistavan yhtiön NK Energy Real 1 AS:n koko osakekannan. Lisäksi samassa yhteydessä on tehty hallinnointi- ja yhteistyösopimukset Norsk Kraftin kanssa yhtiön liiketoiminnan kehittämiseksi läheisessä yhteistyössä.

­NK Energy Realin osto istuu erinomaisesti Kuoreveden Sähkön tavoitteeseen hankkia lisää hiilidioksidipäästöistä vapaata sähköntuotantokapasiteettia.

NK Energy Real 1 AS omistaa tällä hetkellä pienvesivoimaosuuksia ja vesioikeuksia vastaten 24 GWh vuosituotantoa. Yhtiötä on tarkoitus kehittää voimakkaasti ja lähivuosien aikana se tulee moninkertaistamaan nykyisen pienvesivoiman tuotantokapasiteettinsa. Yhtiön kotipaikka on Bergen.

SV Vesivoiman toimitusjohtajan Akke Kuuselan mukaan NK Energy Realin selkeä vahvuus tulee olemaan paikallinen henkilöstö, joka tuntee seudun pienvesivoimayhtiöt ja toimii aktiivisesti pienvesivoimamarkkinoilla.

– Bergenin seudulla on merkittävä osa Norjan pienvesivoimapotentiaalista, jolloin paikallinen läsnäolo antaa vahvat lähtökohdat pienvesivoimaomistusten kasvattamiseen.