24.01.2013
Sähkömittarit vaihtuvat

Kuoreveden Sähkö Oy aloittaa siirtymisen sähkönkulutuksen etäluentaan. Vuoteen 2014 mennessä suurin osa mittauspisteistä on varustettu uusilla etäluettavilla mittareilla.

Miksi mittarit vaihdetaan?
Sähkömittareiden vaihtaminen johtuu Valtioneuvoston asetuksesta, jonka mukaan 80 % sähkömittareista on oltava etäluettavia vuonna 2014.

Milloin vaihtotyö suoritetaan?
Asiakkaisiin ollaan yhteydessä sitä mukaa, kun vaihtotyöt etenevät. Vaihtotyöstä ilmoitetaan asiakkaille mahdollisuuksien mukaan etukäteen. Jos mittarille ei ole vapaata pääsyä, ehdotamme asennusajankohtaa. Jos ehdotettu ajankohta ei sovi, sovitaan asiakkaan kanssa uusi ajankohta.

Yhden mittarin vaihtaminen kestää noin 20–40 minuuttia. Mittarinvaihdosta aiheutuu samanpituinen sähkökatko.

Mitä vaikutuksia mittarinvaihdolla on asiakkaan palveluihin?
Etäluettavien mittarien ansiosta sähkölaskut perustuvat jatkossa toteutuneeseen sähkönkäyttöön. Näin ollen arvio- ja tasauslaskut jäävät historiaan.

Uusien sähkömittareiden myötä mittarilukemia ei tarvitse ilmoittaa itse. Uusien mittarien luenta tapahtuu etänä tiedonsiirtoyhteyksiä hyödyntäen.

Mitä mittareiden vaihtaminen maksaa?
Siirtyminen sähkönkulutuksen etäluentaan maksaa noin 200 euroa asiakasta kohden eli kokonaiskustannus Kuoreveden Sähkö Oy:lle on noin 400.000 euroa. Mittarinvaihdosta ei aiheudu suoria kuluja asiakkaalle, vaan kulut sisältyvät verkkopalvelumaksuun.

Mitä toimenpiteitä vaaditaan asiakkaalta?
Tärkein toimenpide on olla kotona silloin, kun mittarinvaihtoaika on etukäteen sovittu.

Sähköpääkeskus on asiakkaan omaisuutta. Vain sähköpääkeskuksen sisällä olevan sähkömittarin omistaa Kuoreveden Sähkö Oy. Huonokuntoinen sähköpääkeskus pitää laittaa kuntoon sähköturvallisuusvaatimusten mukaisesti. Sähköpääkeskuksen uusimisen hoitaa sähköurakoitsija asiakkaan pyynnöstä ja siihen voi hyödyntää kotitalousvähennystä.

Mistä saa lisätietoa?
Lisätietoja päivitetään internetsivuillemme www.kuorevedensahko.fi. Tietenkin lisätietoa saa myös asiakaspalvelustamme p. 03 5320 121.